Cat / Esp / Eng
Esteu aquí: Inici Mostra Sessions Inauguració Les quatre estacions de Vivaldi animades

Les quatre estacions de Vivaldi animades

Dijous 22 de febrer a les 20 h

ANIMACIÓ DE LES QUATRE ESTACIONS DE VIVALDI

Els grecs solien dir que la música és l’art que ens arriba de les muses i, des de temps immemorials, la font d’inspiració primordial de tots els artistes sempre ha estat la contemplació de la natura.
Allò que coneixem com el quart art és el convidat especial en aquesta 22ª edició d’Animac, per la qual cosa la cerimònia d’inauguració del festival d’enguany ret tribut a una de les composicions musicals més celebrades i inspiradores de la història de la música clàssica: Les Quatre Estacions, els concerts composats per Antonio Vivaldi i publicats l’any 1725.
I els quatre concerti estacionals adquireixen vida gràcies a l’animació! Animac rep amb tots els honors l’estrena internacional de les Quatre Estacions de Vivaldi Animades un film animat col·lectiu produït per la Universitat de les Arts de Tokio i interpretada en viu per l’Orquestra Simfònica Julià Carbonell de les Terres de Lleida, sota la direcció d’Alfons Reverté i amb Joan Espina com a primer violinista.
Primavera, Estiu, Tardor i Hivern. La presentació del film consisteix en quatre seccions animades –dues de les quals en un estil figuratiu i les altres dues utilitzant animació abstracta, en la més pura tradició de l’animació d’avantguarda– dirigides, a més, per quatre directors de gran nivell, tots quatre ben coneguts internacionalment. Tots plegats han atorgat una nova vida al riquíssim lirisme musical de Vivaldi, tot seguint el seu propi estil i les seves tècniques favorites.
El projecte comença de la mà de la Universitat de les Arts de Tokio, sota la batuta del productor japonès Mitsuko Okamoto –antic productor de la xarxa NHK– impulsat gràcies a una campanya en línia de micromecenatge al llarg del passat estiu 2017. El director artístic de la pel·lícula és l’aclamat animador independent Koji Yamamura, famós per curts com Mount Head (2002), Franz Kafka: A Country Doctor (2007) i la recent Parade de Satie (2016). Tant Okamoto com Yamamura són professors de la Tokyo University of the Arts al Departament d’Animació.
Ara us convidem a conèixer els creadors i cadascuna de les seves peces.

PRIMAVERA – ANNA BUDANOVA

Anna Budanova, una de les joves promeses de l’animació russa, és la creadora que hi ha al darrera del primer segment, sota el títol de Primavera, la seva primera incursió a l’animació no narrativa, purament abstracta. Inspirada per formes i coses senzilles, Budanova combina el macro-rodatge en viu d’objectes i dibuixos digitals, capturant la vivacitat i la brillantor de la primavera.
Nascuda l’any 1988 a Yekaterinburg (Rússia), Anna Budanova va estudiar animació a la Unversitat Estatal d’Arquitectura i Art dels Urals. Va dirigir el seu primer curt, intitulat The Wound, l’any 2013, sent guardonat amb el Premi Especial del Jurat a Annecy. L’any 2015, la seva segona pel·lícula, Among the Black Waves –també present l’any 2016 a Animac– va guanyar premis com el Grand Prix al festival Anima de Brussel·les.

ESTIU – PRIIT PÄRN I OLGA PÄRN

Els autors d’Estiu són dos animadors estonis: Olga i Priit Pärn, el darrer dels quals està considerat una llegenda de l’animació surrealista subversiva. Els Pärn han recreat la seva personal visió de l’estiu, expressant el seu propi eclecticisme amb una munió d’estils. La peça barreja una sèrie de tècniques artesanes com el dibuix al carbonet i la pintura acrílica en superfícies verticals, retoladors de pissarra i alguns elements retallables –tot plegat rodat fotograma a fotograma damunt paper o vidre. 
Priit Pärn va néixer a Tallinn (Estònia) l’any 1946, va debutar amb la pel·lícula Is the Earth Round? (1977) i va obtenir reconeixement internacional amb Breakfast on the Grass (1987), Hotel E (1992) i 1895 (1995). L’any 2006 va començar el departament d’animació a l'Acadèmia d’Arts d’Estònia, lloc on ha desenvolupat un paper fonamental fins a l’actualitat.
Olga Marchenko/Pärn va néixer l’any 1976 (Bielorússia), preparant-se i treballant com a directora d’art al seu país, on va estudiar a l’escola d’animació La Poudrière. Més tard es va traslladar a Estònia, on va començar dirigint amb Priit Pärn. Divers in the Rain (2010) va rebre el reconeixement a diversos festivals, com el Festival Internacional d’Animació d’Hiroshima.

TARDOR – ATSUSHI WADA

Els arbres perdran les fulles de la mà de l’animador japonès Atsushi Wada, el qual ha donat nova vida a aquesta Tardor. Wada ha fet la seva pròpia interpretació de la composició de Vivaldi, tot permetent-se la llicència artística d’incloure animals salvatges en contrast amb les figures humanes i les seves típiques activitats de tardor. Humans i animals, caçadors i les seves preses, somnis i realitat; aquestes són les tres parelles conceptuals que es poden trobar a la peça de Wada.
Nascut l’any 1980 a la prefectura d’Hyogo (Japó) i antic estudiant de la Universitat de les Arts de Tòquio, Wada va començar a treballar en els seus propis curts l’any 2002, guiat pel tradicional concepte japonès del Ma, la tensió produïda entre moviments. El seu curt A Pig’s Eye (2010) ha guanyat una infinitat de premis, inclòs el de Millor Pel·lícula al Fantoche International Animation Film Festival i el premi a l’excel·lència al Japan Media Arts Festival. The Great Rabbit (2012) va guanyar l’Os de Plata a la Berlinale.

HIVERN – THEODORE USHEV

Finalment, adreçarem la nostra Mirada al fred d’Hivern amb l’animador búlgar Theodore Ushev, convidat especial d’Animac l’any 2013 i nominat per un dels Òscars l’any 2017, després d’haver collit dotzenes de premis pel seu curt Blind Vaysha (2016). Ushev defineix la seva peça com una turbulència expressionista que captura el drama subconscient de la música i la juxtaposició de moviments. Es tracta d’una immersió en una tempesta de neu per tal de tornar a les arrels de l’animació “pura” abstracta –creada utilitzant software d’ordinador en 2D amb tractament manual. La peça marca un final i un principi com també ho fa el propi hivern.
Nascut a Kyustendil (Bulgària) l’any 1958, es va graduar a l’Acadèmia Nacional d’Arts de Sofia. Va treballar com a dissenyador gràfic fins que es va traslladar a Mont-real l’any 1999, lloc on ràpidament es va guanyar el prestigi com a animador prolífic i amb talent al National Film Board del Canadà. L’any 2005 va començar a treballar en una trilogia de films que exploren nombroses ideologies i sensibilitats del segle XX: Tower Bawher (2006), Drux Flux (2008) i Gloria Victoria (2013), totes tres mereixedores d’un gran èxit. Lipsett Diaries (2010) –una biografia imaginària del reconegut productor experimental cinematogràfic canadenc– va ser aclamat per la crítica, guanyant el prestigiós Genie Award al millor curt d’animació.


Facebook
Twitter
Instagram
YouTube
Vimeo
La Paeria - Ajuntament de Lleida

Subscriu-te a la NEWSLETTER ANIMAC!

Contacta

info@animac.cat
Tel/Fax: +34 973 700 325